Moe nie worry nie, alles sal reg kom! - Reisverslag uit Mtubatuba, Zuid-Afrika van Jorim en Bernadine den Hertog - WaarBenJij.nu Moe nie worry nie, alles sal reg kom! - Reisverslag uit Mtubatuba, Zuid-Afrika van Jorim en Bernadine den Hertog - WaarBenJij.nu

Moe nie worry nie, alles sal reg kom!

Door: Jorim en Bernadine

Blijf op de hoogte en volg Jorim en Bernadine

02 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Mtubatuba

Het was een intensieve laatste week in Nederland, maar wel met veel mooie momenten. Het afscheid op ons werk was voor ons allebei erg waardevol, het is fijn om op een goede manier een lange samenwerking af te sluiten. We merken dat het echte afsluiten nog steeds bezig is, maar we zijn meer en meer aan het 'ontwerken'.

Zaterdag zijn we vertrokken, we hadden een uitgebreid uitzwaaicomité, bijzonder gezellig, en ook wel weer gek om dan door de douane te lopen en te weten dat je elkaar lang niet zult zien. Maar eenmaal bij de gate hadden we het gevoel van echte vrijheid, los van het gebruikelijke leventje en eens even (6 maanden) heel wat anders!

We vertrokken met Lufthansa naar Frankfurt om daar over te stappen op Addis Ababa(hoofdstad Ethiopië) om vanaf daar naar Johannesburg te vliegen. Deze beide vluchten zouden allebei met Ethiopian Airlines zijn. Op het vliegveld van Frankfurt begon de wet van Murphy in werking te treden. Toen we gingen boarden gaf de boarding pass van Bernadine een foutmelding. Het bleek dat haar ticket door 'Zwitserland' was gecancelled. Jorim kreeg vervolgens direct de vraag: wilt u wel reizen of levert u uw plaats in? Jorim leverde daarop uiteraard zijn plaats in, maar dat betekende dus dat we allebei niet op de vlucht mee konden. Als pleister op de wonde mochten we wel 24 uur later met business class vliegen. Er werd een hotel voor ons gefixt, maar om er te komen moesten we met een shuttle bus. Die bleek niet meer te rijden. Dus we gingen met een groepje lotgenoten maar met de taxi (10 eu pp) waarvan we maar moeten hopen dat we het geld terugkrijgen.

Op zondag hebben we dan maar Frankfurt verkend, niet onaardig, we hebben ons niet verveeld! We hadden alles geen jas bij ons, die hadden we natuurlijk niet nodig in Afrika of Azië, maar voor een dagje Frankfurt in februari kwam dit wat minder goed uit. We hebben ons dus maar gewoon van gebouw naar gebouw verplaatst:) We gingen 's avonds het vliegtuig in, en kwamen in onze überrelaxte businessclass stoelen terecht. Wat een luxe! Dit zal de enige keer in ons leven zijn dat we businessclass hebben gevlogen, maar het was wel een ervaring! Driegangenmenu, keuze uit verschillende wijnen en andere dranken, beenruimte 'to the max' en volledig horizontaal kunnen liggen. Geen idee hoe duur dit normaal is, we willen het ook niet weten, maar fijn was het wel.

We kwamen op maandagochtend aan in Addis Ababa, en gingen gelijk op pad om onze boarding pass te fixen voor Johannesburg, maar nog belangrijker: om onze bagage op het vliegtuig te krijgen. Na het checken bij 5 verschillende mensen die allemaal hun bijdrage leken te leveren en zeiden dat het goed moest komen, hadden we het gevoel dat we er alles aan gedaan hadden. Op dat moment kon Bernadine haar telefoon niet vinden. Ze bleek het in het vorige vliegtuig te hebben laten liggen, ondanks verwoede pogingen mogen we er vanuit gaan dat het 'bye bye, zwaai zwaai' is. Anyway, vervolgens met lood in de schoenen op het vliegtuig naar Johannesburg: bleek aldaar Jorim's tas wel aangekomen te zijn, maar die van Bernadine niet! Dat kon er ook nog wel bij.

We waren al behoorlijk teleurgesteld, maar we dachten: snel naar de autohuur, de auto pakken en aankomen op de bestemming. Wat bleek: onze creditcard had niet voldoende ruimte voor én de autohuur én de borg. Omdat alleen de creditcard zou voldoen, kregen we de auto niet mee, we konden hoog of laag springen. We zouden pas 2 dagen later het krediet vanaf de lopende rekening kunnen hebben bijgevuld, dus wachten op het vliegveld had geen zin. We waren echt even radeloos. Veel gebeld met Bart (onze contactpersoon voor de eerste twee weken), dus ook een behoorlijke telefoonrekening.. Uiteindelijk geregeld dat we zaterdag 1 maart de auto in Durban ophalen, we hopen niet te hoeven betalen voor de tussenliggende periode (zou pure mazzel zijn, maar zoiets zei de verhuurmaatschappij wel) en we gingen met de bus richting Harrismith waar we dik 4,5 uur later door Bart werden opgepikt om uiteindelijk maandagnacht om 2:30 uur aan te komen. Een reis dus van in totaal bijna 2,5 dag. We waren kapot, maar wel blij dat we er waren! We concludeerden ook dat we (net als bij de verbouwing) ondanks alle tegenslag geen ruzie of verwijten maakten naar elkaar, fijn dat het ons lukt om ons er samen altijd doorheen te slaan!

Toen we dinsdag wakker werden zagen we hoe mooi het hier is in Phutadhidjaba, aan de rand van de Drakensbergen. Uiteraard mooi weer, maar ook veel rust en een prachtig uitzicht op rotsachtige bergen. Het eten is super, onze kamer is fijn en we hebben zelfs op donderdag een hike van 4 uur gemaakt de bergen in. We hebben daar wat watervalletjes, oude muurtekeningen van bosjesmannen en een groep impala's (soort herten zoals je ze ook op safari kunt tegenkomen) gezien. Een mooie tocht met veel prachtige uitzichten.
We hebben deze week veel training (theorie en praktijk) op het gebied van Foundations for Farming gehad. Een bijzondere manier van je land verbouwen, op de manier zoals het in de natuur zelf werkt en dus, in onze ogen, zoals God het bedoeld heeft. Daar komen we nog wel op terug de komende tijd, waarschijnlijk met foto's en verhalen uit de praktijk! Vrijdag hebben we een composthoop gemaakt met een groep mensen, samen met pastor Slalale en nog een vrouw uit de kerk. Was voor ons een leerschool, gaan we in Swaziland echt nog wel vaker doen! Verder hebben we vrijdag een braai (barbecue) gehad als afsluiter van de week. Het was hier heerlijk, fijne mensen, mooie natuur, echt wel voor herhaling vatbaar!

Zaterdag om 6 uur vertrokken naar Durban om de auto(chevrolet spark) te halen en daarna door naar Mtubtuba naar Martin en Jeanette Harder om daar vanaf maandag de Training of Trainers te ontvangen. Zaterdagavond weer een braai gehad, en daar ook in het zwembad kunnen liggen:) Het is nu zondag, vanmiddag om 5 uur naar de kerk, nu lekker zwemmen in de Indische oceaan, onderweg al wat nijlpaarden gespot! Het is hier zo erg nog niet! Hopelijk volgen er binnenkort foto's!

Jorim en Bernadine

• 02 Maart 2014 - 10:12

Christa Voskuil:

Liefsje wat een reis hebben jullie gehad. En de reis is al zo lang normaal. Ik wens jullie heel veel plezier en geniet van al het moois dat je tegem gaat komen. Ik weet zeker dat dit een reis wordt om nooit te vergeten en net zoals Zuid Afrika dat bij mij heeft gedaan! Geniet ervan!
    Liefs

• 02 Maart 2014 - 10:52

Eva:

Sjonge wat een verhaal!! Goeie voorbereiding op Afrika avontuur waar alles anders gaat dan gepland! Mooi dat jullie er toch positief in blijven!!! Heel veel plezier en tot het volgende verhaal!!

• 02 Maart 2014 - 11:20

Timon:

Jullie gaan als een raket haha. Veel plezier daar en de groeten aan Madiba's vrienden en famile!

• 02 Maart 2014 - 11:40

Corine Bulk:

Fijn om te horen hoe het gaat. Wat een tegenvallers. Mooi dat jullie het goed hebben met elkaar, Gods zegen,hugs, corine

• 02 Maart 2014 - 11:44

Leanne:

Zo te lezen hebben tijdens de reis al veel obstakels moeten nemen. Fijn om te horen dat het uiteindelijk goed is gekomen! Het blijft natuurlijk Afrika, maar het kan nu eigenlijk alleen maar beter worden...! ;) Wens jullie samen alle goeds de komende tijd, heel veel plezier en succes! Geniet van deze bijzondere ervaring! Groetjes uit Groningen

• 02 Maart 2014 - 13:04

Agnes:

Goede tijd daar samen en Gods Zegen toegewenst. Groetjes uit Zaandam

• 02 Maart 2014 - 13:09

Anja:

Je moet er wel heel veel voor over hebben als je goedkoop wil vliegen, enorm! Goed gedaan kids!!
    Geniet lekker daar en stuur heel veel foto's!!
    Groetjes van Paul en mij aan Martin en Jeannette.
    liefs mama

• 02 Maart 2014 - 14:32

Jan De Haan:

Ik zie het al, jullie hebben het zwaar ;-). Het gebedspunt van het moment is dus bescherming tegen de nijlpaarden?
    Alle gekheid op een stokje; het lijkt me heel bijzonder om door deze nieuwe cultuur gevormd te mogen worden en nieuwe verhalen te mogen horen.

Succes en wees vruchtbare grond!

Jan, Ruth en de kids.

• 02 Maart 2014 - 16:39

Chris S:

Was iig geen saaie reis.

• 02 Maart 2014 - 16:45

Marijn:

Goed verhaal. Heftig tripje. Geniet van jullie tijd daar!

• 02 Maart 2014 - 18:05

Renske:

Wat een reis! Het begint goed. Gelukkig uiteindelijk goed aangekomen. Ben benieuwd naar jullie volgende verhaal.

• 02 Maart 2014 - 20:01

Ilze:

Whoo wat een verhaal zeg, maar fijn dat jullie er zijn. Leuk om zo te lezen.
    Hier lekker aan de klus.. X

• 02 Maart 2014 - 21:50

Hanneke:

Best een heftig begin van jullie reis zo te lezen!
    Tas van Dien ondertussen terug?
    Leuke om het uitgebreide verslag te lezen. Dat smaakt naar meer....
    Wij wensen jullie de nabijheid en vrede van Abba toe.
    Groetjes Hanneke en Michel

• 02 Maart 2014 - 22:43

Mau & Jo:

Nog maar net op weg en wat een verhalen alweer. Jullie instelling is top! En de vindingrijkheid ook ;).
    Geniet ze daar, we kijken uit naar meer verhalen! Liefs

• 02 Maart 2014 - 22:53

Marc:

Wow, pittig begin van de reis.
    Gelukkig goed afgelopen en gelijk wat ervaringen rijker ;)

Geniet ervan. Succes de komende tijd,
    Marc

• 03 Maart 2014 - 09:39

Mark:

Het is al paar keer gezegd, maar puur zo'n avontuur hoor! geniet ervan verder ;)

• 03 Maart 2014 - 10:34

Susanne:

Goed verhaal zeg! Ooooh bern! Nu kunnen we niet meer appen? Of kon dat sowieso niet?
    Ach ja, nu ben je wel echt weg weg. Ga er veel van genieten. Hoe bevalt de zebra broek? :)
    Ben benieuwd naar foto's joh. Tjonge wat een verhaal, echt knap dat jullie elkaar niets verwijten.
    Maak er samen de mooiste tijd van je leven van en veel fun with the memory.
    X Susie

• 03 Maart 2014 - 11:04

Jan En Beitske.:

Dat was smullen, zo'n spannend reisverslag. Jullie worden door de omstandigheden meteen goed getraind, om anderen te kunnen trainen die nooit enige luxe zullen hebben.
    Hoop dat jullie een onvergetelijke tijd hebben met elkaar en de Swasi's. We bidden voor bescherming.
    ( Oogappels!)

P.s. Ja, die zebrabroek., loopt ie nu in Addis Abeba rond?

Hugs Pap en mam.

• 03 Maart 2014 - 12:09

Lonneke:

Heftig begin, maar wel meteen avontuur! Jullie hoeven je niet te vervelen ;) Ben benieuwd naar alle verhalen die nog komen! Succes en genietze.

• 03 Maart 2014 - 15:17

Pruimpjes:

Cool om te lezen! Foundations for Farming - we kennen iemand in India die daarmee werkt, heel goed project!
    Sammai heeft het bijna elke dag over Afrika. Gisteren vroeg hij of hij 'African' op brood mocht - daarmee bedoelde hij filet Américain!

• 03 Maart 2014 - 21:19

Frans:

Dag Jorim en Bernadine,
    Tjonge tjonge wat een ervaringen op de eerste 2,5 dag en ik had ook niet verwacht dat jullie elkaar verwijten zouden maken. Businessclass lijkt mij ook heel cool en wat dat kost? Iets van 5 x de normale prijs en daarom niet voor iedereen weg gelegd. Mooie ervaringen liggen voor jullie waardoor het leven nog waardevoller zal worden dan het nu al is. Andere culturen is en verrijking en het is kijken door een andere bril maar in jullie geval echt beleven. Ik ben heel benieuwd naar de komende verhalen en uiteraard foto's en je telefoon Bernadine ach in dat soort landen moet je eigenlijk zonder luxe leven. Ik wilde nog een djembe meegeven verdikkeme had ik dat maar gedaan, Niet dagelijks gaan lezen hoor dat is weer zonde van je tijd en ook niet alles vertellen want verhalen moet je vertellen bij terugkomst. Hoe je het allemaal kunt onthouden? gewoon een dagboekje bijhouden. Heel veel levensplezier en geniet van alle geuren. kleuren en ervaringen.
    Groet
    Frans

• 04 Maart 2014 - 19:24

Ditta:

In elk geval goed aangekomen...vraag niet hoe...jullie zijn er! ;-)
    Leuk om te lezen...alle goeds toegewenst! X

• 04 Maart 2014 - 19:39

Nynke:

Wauwiee wat een story! Herkenbaar verhaal van de creditcards :( Maar fijn dat jullie veilig daar zijn! Enjoy xx

• 06 Maart 2014 - 16:23

Anneke:

tja, het lijken wel gratis (nou ja..) levensoefeningen.....Al die ervaringen opdoen, liefst de mooie: heel super! liefs, anneke