Back to basic - Reisverslag uit Manzini, Swaziland van Jorim en Bernadine den Hertog - WaarBenJij.nu Back to basic - Reisverslag uit Manzini, Swaziland van Jorim en Bernadine den Hertog - WaarBenJij.nu

Back to basic

Door: Jorim en Bernadine

Blijf op de hoogte en volg Jorim en Bernadine

12 Maart 2014 | Swaziland, Manzini

Er is alweer veel gebeurd sinds het vorige blog. We hebben vorige week de Training Of Trainers gevolgd in Mtubatuba. In deze training hebben we meer geleerd over het CHE programma (Community Health Evangelism). De basis van deze training is dat we mensen binnen de community leren om met elkaar de problemen (zoals aids, hygiene, betere zelfredzaamheid) op te lossen. Wat ons betreft een erg goede benadering omdat je op deze manier de community helpt om het zelf te doen en niet afhankelijk te zijn van de 'westerse hulpverleners'. Op deze manier heb je ook beter draagvlak. In de training werd onderscheid gemaakt tussen 'relief' en 'development'. In de relief situatie spreek je meer over rampen/leven of dood situatie. Hier is hulpverlening vanuit hulporganisaties of overheid gepast. In de development situatie is er geen sprake van leven of dood, maar meer verbetering. In dit soort situaties kunnen wij ondersteuning bieden maar is het vooral aan de community zelf om het op te pakken. Het idee bij de Afrikanen staathier in veel situaties lijnrecht tegenover. Zodra ze zien dat je blank bent vragen ze om geld, eten, kleding of iets dergelijks. We hebben zelfs iemand gesproken die, zodra hij ons zag, vroeg of we een huis voor hem konden regelen :-). Een uitdaging dus!

Na de training hebben we een dagje safari gedaan. Lekker om er ff uit te zijn! Van the big five hebben we er drie gezien, de leeuw en het luipaard ontbreken nog. Hopelijk komt dat nog. We hebben nog plannen om naar het Krugerpark te gaan, dus daar komt het vast goed..

Afgelopen zaterdag zijn we naar Swaziland gereden. Bij de grens aangekomen was het even lastig...mochten we wel Swaziland binnen aangezien we ontwikkelingswerk gaan doen? Uiteindelijk heeft Bart e.e.a. kunnen uitleggen en mochten we door. Maar...wel voor maximaal 30 dagen. Dus we moeten nog een keertje heen en weer over de grens.
Uiteindelijk zijn we aangekomen bij de homestead van Sarah wat gesitueerd is tussen Siteki en Manzini. Een homestead is een verzameling huisjes waar de familie bij elkaar woont. Dit was wel even behoorlijk wennen!!! Back to basic big time! Koken op vuur, 'douchen' in een teil, toiletteren in een stinkend gat met vliegen, als het geld voor de elektra op is wordt het direct afgesloten (werkt soort van prepaid) en veel is vies (men wast sporadisch) en slecht onderhouden. Het kost wel energie om je continu aan te passen en te begrijpen wat ze nu precies bedoelen. Je merkt dat hun gedachtengang ook geheel anders is dan de onze en daarbij is de communicatie soms ook wat lastig. Maar nu we er al een paar dagen zitten, merken we dat het meer en meer went.

We hebben al een aantal home visits gedaan om de mensen van de community te leren kennen. In totaal hopen we 3 communities te kunnen ondersteunen. Heftig is om te zien dat er echt vrijwel niks is bij de diverse homesteads. Dan kunnen we dus helpen te enthousiasmeren om hun tuin met bijv. mais, bonen, pompoenen etc. goed bij te houden zodat ze vanuit de tuin kunnen eten en hun spaarzame geld ergens anders aan kunnen besteden. We hebben ook iemand gezien die met een enorm gapend, zwerend gat in zijn voet liep waar de vliegen op af kwamen. Een enorm vies gezicht! Hij vertelde dat het ziekenhuis niets kon doen (vervolgens vroeg hij wel om geld om naar het ziekenhuis te gaan :-)). We vermoeden dat hij aids heeft. We hopen deze man te kunnen helpen om anderen eerlijk te kunnen vertellen over wat er precies is gebeurd, wat aids inhoudt etc. Want zo iemand kan de boodschap het beste overbrengen! Alleen schaamte is dan een groot probleem wat overwonnen moet worden. Wat ook een (schokkend!) probleem is, is dat het idee onder sommige mensen leeft dat wanneer je HIV/aids hebt je genezen kunt worden wanneer je seks hebt met iemand die maagd is en geen HIV/aids heeft vanuit de ouders!! Hierdoor vinden vaak verkrachtingen plaats. Verschrikkelijk! We hopen deze misvatting bij zoveel mogelijk mensen te kunnen ontkrachten.

Er is hier veel te doen, zoals jullie kunnen lezen. We houden jullie op de hoogte! Hieronder de link voor een aantal foto's zodat jullie een wat betere indruk krijgen!

• 12 Maart 2014 - 09:54

Jan De Haan:

Bijzondere en heftige berichten, lieve mensen! We blijven biddend betrokken.

Jan en Ruth.

• 12 Maart 2014 - 10:43

Paul:

Goed om te lezen dat jullie er al volop inzitten. Janita moest vooral lachen om het woord continu ;). Ook leuk om de foto's te zien. Ga zo door!

Bless,

Paul, Janita en Sam

• 12 Maart 2014 - 10:55

Mark:

Goed om te lezen! bedankt voor de update weer.

Mark

• 12 Maart 2014 - 12:38

Ditteke:

Heftig, leerzaam en veel indrukken. Ook jullie energie kent grenzen :-)

• 12 Maart 2014 - 18:24

Anja:

hoi lieve kinderen,
    Superfijn om weer wat van jullie te horen!
    Pittig zeg, benieuwd wat jullie in de praktijk gaan meemaken.
    Misschien tussendoor een keer een uitstapje naar een heerlijke douche?
    Veel liefs mama

• 12 Maart 2014 - 19:34

Salomé:

Was weer leuk om te lezen! Succes en plezier verder!

Wouter, Salomé & Samuel

• 12 Maart 2014 - 20:11

Minke:

Leuk om jullie belevenissen te lezen! Inburgeren kost even tijd, maar komt vast goed. Hopelijk kunnen jullie straks mooi werk gaan doen. Grappig om nog bekende namen tegen te komen daar in het verre Afrika, Martin en Jeannette ken ik nog uit Broek op Langedijk.

Geniet, veel plezier en succes!
    Groetjes Chris en Minke

• 12 Maart 2014 - 20:38

Heymen:

Hey lui! Wat een verhalen! Ik heb wel veel respect voor jullie hoor! Goed dat jullie dit doen. Heel veel succes daar!

• 12 Maart 2014 - 20:58

Jan En Beitske:

Wat een contrasten maken jullie mee: zo zit je met je neus in een chique wijnkaart, dan met diezelfde neus in de mest! Respect voor de manier waarop jullie de mensen willen helpen.
    Koken op een vuurtje lijkt me ook niet echt relaxt.
    We bidden voor bescherming, gezondheid en een goeie klik met de bevolking.
    Veel liefs, pap en mam.

• 12 Maart 2014 - 22:48

Eva:

Even wennen dus... Succes!!! :)

• 13 Maart 2014 - 12:46

Paulieke:

Back to basic..! Even wennen, maar des te meer waardeer je de 'kleine' dingen van thuis straks weer!
    Dan wel oppassen voor die reverse culture shock!

Keep up to good vibes!

xx

• 13 Maart 2014 - 14:01

Ruth:

stoer! en spannend.. good luckx

• 14 Maart 2014 - 15:09

Peter Van Der Beek:

Beste Jorim en Bernadine,

Dat is wel heel wat anders dan het luxe Nederland.
    Dat lijkt mij niet zo simpel om de overgang naar zo'n ander bestaan te maken.
    Dat is best heftig, maar zeker een ervaring rijker.
    Maar aan de andere kant zal het ook wel een goed gevoel zijn, dat je iets voor deze mensen kunt doen.
    Veel sterkte en wijsheid en dat jullie gezond zullen blijven.

groet,
    Peter en Erna

• 15 Maart 2014 - 12:24

Anneke Den Hertog:

wow... wat een ervaringen zeg! wijsheid, fijngevoeligheid, moed soms nodig lijkt me... het zal jullie vast nog 'rijker' maken! Lieve groet! Anneke

• 15 Maart 2014 - 12:28

Anneke Den Hertog:

met/bij welke organisatie zitten jullie daar eigenlijk?

• 17 Maart 2014 - 12:22

Piet En Marit:

Hey Bernadine en Jorim!

Jeetje wat hebben jullie al weer veel meegemaakt zeg, wat een super gave ervaringen!!!! En wat leuk om jullie verhalen terug te zien in de foto's! En natuurlijk bedankt voor de mooie foto!! ;-) Hihi! Heel veel plezier de succes de aankomende de tijd en we hopen snel weer iets van jullie te horen!!

Liefs Piet en Marit

• 18 Maart 2014 - 23:49

Frans:

Lieve Jorin en Bernadine
    Jullie maken echt veel mee en ja back to basic is niet altijd makkelijk en vooral het anders leren denken zal enige tijd duren maar ik ben er van overtuigd dat het jullie gaat lukken. Hoe krijg je iemand zo ver dat hij over zijn schaamte heen stapt. En dan het blank zijn of het komen uit een ander land betekent al dat je rijk bent en dan wordt je inderdaad gevraagd veel te geven maar als je daar eenmaal aan begint is het eind zoek. ook al zou je het willen je kan niet iedereen helpen maar alles wat jullie kunnen doen is meer dan je nu beseft.
    Ik wens jullie vanuit een politiek spannend Nederland heel veel goeds en veel inspiratie .
    lieve groet
    Frans