Myanmar! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jorim en Bernadine den Hertog - WaarBenJij.nu Myanmar! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jorim en Bernadine den Hertog - WaarBenJij.nu

Myanmar!

Blijf op de hoogte en volg Jorim en Bernadine

24 Juli 2014 | Thailand, Bangkok

Daar zijn we weer!
De afgelopen 10 dagen zijn we in Myanmar (Birma) geweest. We hadden een heel complexe reis verwacht na het hele visum-gedoe in Bangkok, maar het viel eigenlijk best wel mee. We hadden van tevoren uitgezocht waar we moesten zijn in de verschillende steden, omdat we geen Wifi hadden verwacht. Dat bleek er in elke hotelkamer te zijn. Niet echt betrouwbare wifi, maar genoeg! Het niveau van het Engels dat men daar spreekt was helaas wel laag, maar daar hadden we ons op ingesteld. Probeer maar eens uit te leggen in een lokaal restaurant dat je warm eten wilt (in plaats van eten dat 4 uur geleden al gekookt is), wij dagen jullie uit om een gebaar te vinden waarbij je dit kan aangeven. Graag jullie voorbeelden uploaden op youtube, zodat we daar tijdens onze reis nog van kunnen profiteren:)

Anyway, we kwamen in Yangon aan, de officieuze hoofdstad van het land. Het land begint al een beetje open te bloeien, maar het contrast met Bangkok kan niet groter. Geen westerse restaurants, bijna alles in het lokale alfabet (wij konden heel vaak dus niets lezen), en hele grappige dingen op straat. Als je een telefoontje wilt plegen, dan zijn er kraampjes met vaste(!) telefoons die je kunt gebruiken, en dan betaal je per minuut. Een soort telefooncel dus. Ook zagen we mensen op typmachines typen, werd er op straat vergaderd, en zaten de cafe's de hele dag vol. Een cafe is hier vooral thee drinken, en wat snacks erbij, de thee is gratis, je betaalt alleen voor de snacks. Als je een biertje wilt drinken, dan ga je naar een 'beer station'. Eindelijk een land waarbij de naam van het etablissement klopt met hetgeen ze voornamelijk verkopen:)

In Yangon hebben we nog de meest bekende tempel van het land bezocht. Erg groot, veel pracht en praal, allemaal Buddha's (het speciale is er snel vanaf) en heel veel glitterlampjes en kerstverlichting. Kitscherigheid to the max!! Verder hebben we een mooi park bezocht met diverse bruggen van meer dan honderd meter. Het regende de eerste dag trouwens bijzonder hard, we moesten echt naar ons hotel waden, ook wel eens leuk om mee te maken:)

Daarna zijn we naar Mandalay gegaan. We hebben de Mandalay hill beklommen. Kost je een half uur zweet om boven te komen, maar dan wel een compleet overdekt trappenhuis, alles wat bijzonder is in Myanmar namelijk voorzien van een tempel, en dan is een trap aanleggen ook snel gedaan blijkbaar. Verder hebben we een flinke motorrit gemaakt, eerst naar een waterval en vervolgens naar de langste brug in de wereld die gemaakt is van teak-hout.

De volgende stop was Bagan. Hier is een groot complex van meer dan 4000 tempels, we hebben 2 dagen fietsten gehuurd, het was er behoorlijk warm, dus we waren rond zonsopgang en zonsondergang 'on the road', daartussen was het vooral luieren in de kamer met airco. Vooral de uitzichten waren bijzonder mooi.

De laatste plek die we in Myanmar hebben bezocht, was Bago. Hier was de hoogste Pagoda van het land, en ook de grootste liggende Buddha. Ook hier hadden we een dag waarin het katten en honden regende, maar ook een dag waarin het weer goed was en we veel konden zien.

We hebben trouwens in Myanmar eigenlijk nergens echt een fatsoenlijk ontbijt kunnen ontwaren. Dus altijd maar proberen je maag vol te krijgen met snacks of toast die je maag niet kan vullen. De locals eten altijd warm, maar dat vonden wij gewoon niet lekker zo op de lege maag in de ochtend:) De lunch was dus telkens erg welkom:)

De terugreis was ook prima, al met al waren de autoriteiten niet erg ingewikkeld in Myanmar, dus een prima trip. Wel was er naast de bezienswaardigheden weinig te doen, dus wel weer lekker dat we nu terug zijn in Bangkok!

Zaterdag vliegen we naar Delhi, India (ja Suzie, we gaan naar jouw land toe:)). We hebben de tempels en de cultuur van Zuid-Oost Azie inmiddels goed meegekregen, en de rest van Thailand, Laos en Cambodja bewaren we wellicht voor een andere reis. Maar goed dat we niet van tevoren de reis tot in de puntjes geboekt hadden. We hebben veel zin in India, de Roti/Tandoori/Naanbrood/andere architectuur/kamelen/olifanten/etc. Daarna gaan we naar Nepal en we komen op 25 augustus weer in Holland aan, Deo Volente uiteraard!

Ivm met de bergen in Nepal gaan we kijken of hier mooie fleece-jacks of warme truien zijn, da's nog eens apart terwijl het in Bangkok buiten bijzonder heet is:)

Zoals ze in Myanmar zeggen: Tadaa!!! (vrij vertaald: Doei)

Voor de foto's van Maleisie en Thailand check:

Voor de foto's van Myanmar check:

• 24 Juli 2014 - 12:19

Jan En Beitske.:

Yep, deze keer zijn wij de eerste. En dat vanuit de negorij Ermelo.
    Weer sappige verhalen!
    Wij zien uit naar onze hereniging.
    Jullie: geniet nog maar volop van de extase van jullie reis.
    V.w.b. het woordje heet: ik zou een Spaanse peper meenemen.
    W.s. doet dat die bevolking niets. Ik krijg het er i.i.g. wel warm van!
    Hugs, pap en mam.

• 24 Juli 2014 - 13:21

Nynke:

Leuk om weer te lezen! Klinkt erg jaloersmakend al de mooie ervaringen. Goeie reis en geniet van India! Liefs nyn

• 24 Juli 2014 - 21:29

Jan& Beitske:

Zo te zien aan de fraaie foto's lijden jullie nog niet aan vakantie-vermoeidheid, jullie gaan stug door!
    Wat kan het leven er anders uitzien zeg. Waar maken wij ons eigenlijk druk over? Ik vraag me wel af waar de mensen in Birma van leven. De (moderne)auto en telefoon zijn voor iedereen bereikbaar zo te zien. Leuk die muurschilderingen. Moeten we in Nederland ook gaan introduceren. Is vast markt voor. Ieder z'n eigen muurschildering is net even wat anders dan een naambordje. Wat zijn de mensen daar mini! Zelfs Dientje steekt er een kop bovenuit. Heeft iedereen daar ook z'n eigen tempel?

Hier veel aandacht voor het neergeschoten vliegtuig. De 298 slachtoffers worden allemaal naar Nederland gebracht voor identificatie. Diep treurige stemming. Herdenking in de Joriskerk was indrukwekkend.

See you,
    Pa&Ma

• 25 Juli 2014 - 16:34

Clementine:

Leuk om al jullie belevenissen te lezen!
    Super tof dat jullie het naar je zin hebben.

We horen heel graag nog meer verhalen als jullie terug zijn!
    (en lezen natuurlijk vrolijk door!)

Groetjes Daniel en Clementine

• 26 Juli 2014 - 22:42

Riekje:

heej, op de een of andere manier kregen wij geen meldingen meer van jullie blog, dus nu hebben we opeens een heleboel om bij te lezen! In Nepal wel ff bij onze zwager langsgaan hè! Kan je zijn telefoonnummer wel ff mailen als je wilt. Hij heeft whatsapp ;-). Goeie reizen! Ook ff idli eten in India, das eigenlijk South-Indian, maar zoo lekker!

• 28 Juli 2014 - 16:00

Marit:

Wat een verhalen en foto's weer zeg! Jullie maken zulke gave dingen mee....en een vet ontbijt....Bernadien....ik hoor je buik hier! ;-) Heel veel plezier samen!!
    Groetjes Marit

• 29 Juli 2014 - 20:42

Heymen:

Mooie foto's en dito verhalen! Maak er nog een fijne trip van! Nepal schijnt echt indrukwekkend te zijn! Ik ben niet stiekum jaloers! Heel veel blessings en tot snel!

Heymen

• 08 Augustus 2014 - 16:44

Dick Den Hertog:

Mensen wat krijgen jullie veel te zien en wat maken jullie veel mee. Zelf heb ik niet zoveel tijd om te reageren. Werk en weer verhuisd. Maar ik lees het wel. Wens jullie nog een fijne laatste 14 dagen en een behouden thuiskomst ook namens tante Coby.